ہفتہ، 8 فروری، 2020

Private schools in Sindh -Syed Ahmed Raza Rizvi

Article  Private schools in Sindh
Syed Ahmed Raza Rizvi
BS part 3 batch 2k11

Feb 11, 2013 at 7:52 PM

As we travel around the city, we happened to read sign boards of different English medium private schools, opened almost on every corner of streets, and with the passage of time, a big amount of increament has been observed in their quantity.
though, it seems to be a sign of development in the sense of educaton which could be helpful to improve our literacy rate and may serve to prospour our country, but this illusion would perish, if one happens to visit any of the school of this calibre. Any sensible parent who have ever visited those local-street-schools, may tell you a better story.
Over the world, teaching is considered to be a noble profession, but a heart wrenching and bitter truth is that the owners of these local-street-schools have been exploiting the noblity of this profession by demanding higher fees in the name of education while they provide sub-standered education, a senior school teacher revealed that these owners hire un-skilled, uneducated and less qualified teachers  (mostly females, who do not demand big amount of salaries and even work for longer period of time.)
Majority of these teachers have joined this profession just for the sake of  a pinch of money and are often found to be merely FSC passed, metric passed or even less! These teachers along with their Heads are seemed to be busy in ruinning this noble profession and turning it to a business.
An other senior teacher remarked that these bad workmen querrel with their tools and make a mess with syllabous by following cramming methods which destroys the natural abilities of kids. Mostly students from these schools remain spoon-feeders and loose the ability of thinking critically over different aspects and their power of decision making is also affected.These students from local-street-schools fece several difficulties while enter in their professional life.
Last year, on Friday Jan 13, ministr of education Pir Mazhar-Ul-Haq briefed Sindh Assembly that total 10,665 private schools are operating in Sindh, while 1,543 schools out of them are unregistered. List of other registred and un registered schools in few cities of Sindh is given below.

Karachi,     Registered=5,559 Unregisterd=563
Hyderabad, = =            222,  ======== 25
Jamshoro      ===          131    =======  24
Mirpur,      =========431    ======= 65
Sukkar        ======== 307    ====== = 56
Larkana,   ========= 217   ======== 35
Nawabshah, ======= 192     ======== 65

These Local-street, registerd and unregistered schools, have brought our education system on the verge of destruction. If serious actions are not been taken on instant bases, the condition will go worst..!

Syed Ahmed Raza Rizvi
BS part 3

جمعرات، 6 فروری، 2020

مانجهي فقير جو انٽرويو . رسول بخش بوداڻي






Jan 21, 2015 at 5:25 PM


جي هَور خُدا نه سمجهه سگهين ته فطرت دا نام خدا هي؛ مانجهي فقير
انٽرويو . رسول بخش بوداڻي
رول نمبر.91
تعارف. مانجهي فقير جو جنم 1965ع ۾ سانگهڙ جي ننڍڙي شهر ٻرهون ۾ ٿيو،غربت سبب پنهنجي تعليم پوري نه ڪري سگهيا  ۽ غازي فقير سومرو کان راڳ جي سکيا ورتائون، ۽ باقائدي ڳائڻ جي شروعات ڪيائون ، ڳائڻ کان صوفي شاعري پڻ ڪندا هئا، شاعري کي نئين رک سان لکيائون تنهن ڪري هاڻ هِڪ اعليٰ ۽ ناميارو شاعر طور مڃيا وڃن ٿا.
سوال.1 تصوف اوهان جي نظر ۾ ڇا آهي؟
جواب. اسان وٽ جيڪو صوفي فِڪر آهي، اهو ذات پات، رنگ نسل جي متڀيد کي غلط ٿو سمجهي ۽ ان تي يقين نه ٿو رکي، جيڪو صرف ئي صرف اِنسانيت ۽ ڪائناتيت تي يقين رکي ٿو، ڪنهن به خاص علائقي ۽ رنگ نسل جي متڀيد کان مٿانهون ٿي سوچي ٿو ۽ هن وٽ سڀ انسان، قومون، ملڪ، مذهب ۽ سڀ ٻوليون برابر آهن، هُو سڀ کي انسانيت جي روپ ۾ ڏسي ٿو . پنهنجي پاڻ کي سڃاڻي  ۽ خلقء خدا کي سڃاڻي ، اُنهن جي ڀلائي لاء ڪم ڪري، پنهنجي اندر کي اُجارڻ ۽ مالِڪ هقيقي سان جئَ جوڙڻ کي ئي تصوم چئبو آهي.
سوال2. اڄ ڪلهه جيڪو درگاهي ڪلچر، ڌاڳا ڦيڻا يا تعويذن جي باري ۾ اوهان جو خيال ڇا آهي؟
جواب.منهنجي خيال ۾ اِهي سڀ جهالاڻي قسم جون رسمون آهن، صوفي فِڪر اُهو قطعي ناهي ۽ اسان انهن شين جا سخت مخالف آهيان، آئون سمجهان ٿو ته صوفي فڪر کي هڪ نظرئي طور کڻڻ کپي ۽ اُهو نظريو سائنسي عِلمن سان گڏوگڏ ڪُلهو ڪلهي ۾ ملائي بيٺل آهي، ڪنهن سچي صوفي کي هن قسم جي بدعتن کان پاسو ڪرڻ گهرجي اهي شيون غير علمي، جهالاڻيون ۽ عقيدي ۾ ڦاٿل ماڻهن جو پيدا ڪيل آهن، اِن سوچ سان صوفي فِڪر سان ڪو به واسطو ناهي.

سوال.3 اوهانجي نظر ۾ سائنسي عِلم ۽ صوفي فڪر  ۾ ڪهڙو فرق آهي؟
جواب. منهنجي نظر ۾ سائنس تصوف ۽ تصوف سائنس کان جدا ناهي، سون هزارن سالن صوفي فڪر ۾ جيڪو تسلسل هلندو پيو اچي هاڻي اهي شيون فلسفي ۽ سائنس ۾ ثابت ٿين پيون، سائنس ۾ ڪافي ساريون اهڙيون شيون آهن جيڪي خود صوفي فِڪر کي ثابِت ڪن ٿيون، صوفي فِڪر بذات خود هِڪ سائنسي شاخ آهي. پر ضرورت ان ڳالهه جي آهي ته اسان وٽ انهن شين کي عِلمي حوالن سان نه لکيو ويو آهي، اگر پڙ هيل لکيل دوست هن کي نثر ۾ لِکن ته هي هِڪ وڏي سائنس يا فلسفو ثابِت ٿيندو پر صوفي اِزم ۾ اِن ڳالهه کي سمجهندڙ ايڪڙ ٻيڪڙ ڌرُيون آهن.
سوال.4. صوفي اِزم ۾ موسيقي جي ڪيتري اهميت آهي ؟
جواب. ننڍي کنڊ ۾ هميشه کان وٺي فنونِ لطيفه ان ۾ خاص ڪري موسيقي، ناچ ۽ مجسمه سازي جو هِڪ تمام وڏو تهذيبي اثر رهيو آهي تنهن ڪري هِتان جي ماڻهن لاءِ موسيقي هِڪ محبوب مشعلو رهيو آهي، هي موسيقي کي تمام گھڻو پسند ڪن ٿا. سنڌ ۾ جيڪو صوفي فِڪر آهي اھو گھڻو ڪري 90 فيصد شاعري ۾ يا موسيقي جي اِردگِرد آهي، ننڍي کنڊ ۾ موسيقي جي تمام گھڻي اهميت آهي، اگر هِن فِڪر کان موسيقي جُدا ڪيون ته شاهد هي سڄو مانڊاڻ ڊهي پوندو
سوال.5. هِڪ صوفي جي زميواري ڪهڙي آهي؟
جواب. آئون سمجهان ٿو ته صوفي فقير  پنهنجي قوم،ملڪ ۽ پنهنجي آسپاس جي عوام ڏانهن اوترو ئي زميوار  آهي جيترو ڪو ٻيو ٿي سگهي ٿو. صوفين کي به اِن سماج ۾ رهندي عوام جي مسئلن ۽مشڪلاتن کي حل ڪري ۽ سڀِن مسئلن تي انهن سان گڏ ويهڻ کپي جئين ٻيا سياسي سماجي ۽ نظرياتي تحريڪن جو حصو آهن ائين هي به سمورين شين ڏانهن زميوار آهي.
سوال.6. هِن قدرت ۽ فطرت کي اوهان ڪئين بيان ڪندئو؟
جواب. منهنجي خيال ۾ انسان ذات لاءِ فطرت هِڪ معجزو رهيو آهي ۽ سدائين کان پُر اِسرار جهان رهيو آهي توڙي اِنسان ڪافي ساري ترقي ڪري ٻين سيارن ستارن تي وڃي پهتو آهي پر اڄ به هي سڄو مانڊاڻ هن لاءِ پُرڪشش ۽ حيرت انگيز آهي ، سڀ عِلم ۽ سائنس ان کي سمجهڻ لاءِ ڪوششون رهيا آهن،جئين هڪ شعرآهي 
"جي هَور خُدا نه سمجهه سگهين ته فطرت دا نام خُدا هي،
خالِق تي مخلوق دي اوڍهيل راز رِدا هي،
نه اِنهه ڪون انهه چون جدا ڪر ڄاڻين نه اُنهه ڪون اِنهه تون جدا هي،
هِن هِڪ ٻئي دي تخليق ڏونهين اِنهه دا مانجهي سائين گواه هي.ـ

سوال.7. پنهنجو پاڻ سڃاڻڻ واري رمز اوهان ڇا ٿا سمجهو؟
جواب. موجوده دور عِلمن ۽ سائنس جو دور آهي تفڪر  تدبُر ۽ غور فِڪر سان آسپاس جي علمن مان فائدو وٺندي پنهنجو پاڻ کي سنوارڻ کپي ۽  عام سوچ کان مٿانهون ٿي سوچڻ گهرجي ته جئين ان مان لاب حاصل ڪري.
"جنهن جي ڳولا ٿو ڪرين اُهو ئي پاڻ تون آهين،
جئين داڻي اندر سمايل وڻ آ سڄو،
ائين ئي تنهنجي اندر  آهي وڻڪار وڏو،
جهاتي جي جيءِ ۾ پائين اهو ئي پاڻ تون آهين.
مانجهي سنسار سڄي جو خودمختيار تون آ
مِٽي، پاڻي، باهه ، حوا اتي حسوار تون آ
پردو پاڻ جو لاهين اهو ئي پاڻ تون آهين.
جنهن جي ڳولا ٿو ڪرين اهو ئي پاڻ تون آهين.

سوال8. توهان نوجوانن جي لاءِ ڪهڙو پيغام ڏيندئو؟؟
جواب. وڌ کان وڌ پنهنجي تعليم ڏانهن توجهه ڏين ۽ پنهنجي آسپاس، گھروارن ۽ والدين سان اِنتهائي زميوار رويو رکڻ کپين، پنهنجي تعليم مڪمل ڪري هِن قوم ۽ ڌرتي جي ڀلائي لاءِ ڪم ڪن.   

   

لاڙڪاڻي ۾ وڌندڙ ٽريفڪ Zaffarullah Soomro



لاڙڪاڻي ۾ وڌندڙ ٽريفڪ شهرين لاء مسلو بڻيل
 Zaffarullah Soomro 

Jan 21, 2015 at 9:11 AM


لاڙڪاڻو شهر جيڪو ماضي کان پنهنجي هڪ الڳ سڃاڻپ رکي ٿو، هن شهر کي شهيدن جو 
شهر سڏيو ويندو آهي، لاڙڪاڻو جيڪو ڪيترن ئي مسئلن جي وَر چڙهيل آهي، جهڙوڪ بجلي جو بهران، ڦر لُٽ ۽ ٽريفڪ جهڙا سنگين مسئلا پِڻ آهن، جنهن سان شهرين کي تمام گهڻيون مشڪلاتون درپيش آهن.
لاڙڪاڻو ضلعو ٽوٽل 7423 اِسڪوائر ڪلوميٽر تي پکڙيل آهي جنهن جي آبادي اٽڪل 15 لک آهي، شهر جا 25 سال پُراڻا ٺهيل ويڪرا روڊ رستا ۽ هڪ ئي فِلائي اور آهي جيڪي شهر جي اڄ جي آبادي جي حساب سان نه هُجڻ جي برابر آهن، 2010ع ۾ سنڌ۾جيڪا مَها ٻوڏ آئي اُنهي ۾ لاڙڪاڻي ضلعي جي ٻهراڙي۽ ٻين ضلعن جا ڪافي ساري آبادي مُتاثِر ٿي جنهن ۾ قمبر شهدادڪوٽ، جيڪب آباد جا مُتاثر ماڻهن لاڙڪاڻي شهر ۾ خالي پيل گورنمينٽ ميدانن ۽ اسڪولن ۾ پنهنجا جهوپڙا اڏيا، جنهن سان شهر جي آبادي ۾ تيزي سان اضافو ٿيو، آبادي ۾ اضافي سان گڏوگڏ ٽريفڪ ۾ به تيزي سان واڌهه ٿي جنهن سان شهرين ۽ ڪاروباري ماڻهن  کي تمام گھڻين مُشڪلاتن کي منهن ڏيڻو پيو.
شهر ۾ ٽريفڪ جام ٿيڻ ۽ روڊ حادثن جو وڏو سبب اُهو آهي ته شهر ۾ هلندڙ سوارين جي انگ ۾ تمام گھڻي واڌ ٿي آهي، شهر اندر هلندڙ 1200 کان 1500 يونين طور رجسٽرڊ چنگچيون، هزار کان وڏيڪ رڪشا، 5 هزار کان 7 هزار ڪارون، اٽڪل هڪ لک کان وڌيڪ موٽر سائيڪلون آهن، ان کان سواءِ ٻين شهرن ۽ ڳوٺن جي مختلف روڊن تي هلندڙ وين،بسن ۽ ڪوچن جو تعداد پڻ 1500 تائين آهي، انهن سڀن سوارين جي اچ وڃ الله واري پُل، چاندڪا پُل، شيخ زيد موڙ ۽ لاهوري مُحلا جهڙن مصروف روڊن تان ٿئي ٿو، جنهن جي ڪري اهي روڊ ٽريفڪ سان ڀريل رهن ٿا، جنهن سان عام شهرين، ڪاروباري ماڻهن ۽ شاگردن کي تمام گھڙين مشڪلاتن کي منهن ڏيڻو پوي ٿو ۽ انهي وقت شهرين جو روڊ ڪِراس ڪرڻ به هڪ اِمتحان جي برابر هُوندو آهي.
لاڙڪاڻي ۾ 200 کان وڌيڪ رائيس ۽ فلور مِل آهن اُن کانسواءِ شهر ۾ اِمپورٽ وغيره جهڙا ڪيترائي ڪاروبار ٿيندا آهِن جنهن لاءِ اناج ۽ ٻين سامانن سان ڀريل ٽرڪ، ٽرالا ۽ ٽريڪٽر به شهر جي انهن مين روڊن تان گذرندا آهن انهن جو تعداد 1500 کان 2000 تائين آهي انهن ڀريل گاڏين جي ڪري روڊ تباهه ٿيو وڃن اڪثر انهن روڊن تي ٽريفِڪ جام رهي ٿي، شهر ۾ ٽريفڪ وڌڻ جو اهم سبب اُهو به آهي ته  اُتي هڪ به ٽريفڪ سنگنل ناهي، انهي ڪري اسڪولن ۽ ڪاليجن جي موڪل جي وقت شهر جي اڪثر روڊن جهڙوڪ بئنڪ اسڪوائر، پاڪستاني چوڪ ۽ رائيس ڪئنال واري پُل کان لاهري مُحلا تائين رڪشا، چنگچين، موٽرسائيڪلن ۽ ڪارُڻ جو ڄڻ ته ميلو لڳل هوندو آهي، جنهن جي وجهه سان روز بيشُمار حادثا درپيش اچن ٿا.
  حُڪومت کي گهرجي ته مُلڪ جي ٻين وڏن شهرن ڪراچي، لاهور ۽ حيدرآباد وانگُر لاڙڪاڻي جي وڌندڙ ٽريفڪ کي ضابطي ۾ رکڻ لاءِ شهر جي ڀڳل ٽُٽل روڊن کي ٻيهر ٺاهيو وڃي، شهر جي سڀني روڊن تي ٽريفڪ سنگنل قائم ڪيا وڃن ۽ پڻ ضرورت آهر فلائي اور ٺاهيا وڃن، جنهن سان شهر جي وڌندڙ ٽريفِڪ جي مسئلا حل ٿي وڃن، ته جئين عام شهري ۽ ڪاروباري ماڻهو مقرر وقت تي پنهنجا ڪم سرانجام ڏئي سگهن.   

خيرپور جي مشهور کجيءَ

Asghar Narejo,  Khairpur dates
Jan 25, 2015 at 5:28 PM


فيچر؛ اصغر ناريجو...رولء نمبر 40( سنڌي.)

خيرپور جي مشهور کجيءَ
سنڌ جي نقشي تي جڏهن نظر وجهبي ته مختلف علائقا مختلف شين سان سڃاتا
وڃن ٿا، جيئن ميرپور خاص جا انب، شڪارپور جي کٽاڻ، گهوٽڪي جا پيڙا، ميهڙ جي مهندي، هالا جو اجرڪ، حيدرآباد جون چوڙيون، لاڙڪاڻي جا زيتون مشهور آهن، اهڙي ريت خيرپور به کارڪن جي ڪري مشهور آهي،
خيرپور جي علائقن ۾ بيشمار کجيءَ جا باغ موجود آهن زرعي ماهرن مطابق کجيءَ جو وڻ 80 سال تائين پنهنجي زندگي برقرار رکي سگهي ٿو، کجيءَ جو وڻ پوکڻ کان پوءَ پنجن سالن کان پوءِ ميوو ڏيندو آهي، کجيءَ جي وڻ جي قيمت 25 سئو کان 4 هزار رپين تائين هوندي آهي، کجيءَ جوهڪ وڻ اٽڪل 2 يا 3 مڻ پيداوار ڏيندو آهي، کجين جي پيداوار جي شروعات جولاءِ مهيني کان سيپٽمبر مهيني تائين هلندي آهي، جنهن۾ مختلف کجين جا قسم جهڙوڪ گجر،مٺڙي، ڪڙهه رڪن، ڪيڙو، ڏيڊي، ڪربلائڻ، کوري، مهراڻ، ٽوٽو ۽اسيل کجيون مشهور آهن، سڀ کان پهريان گجر واري کجيءَ يعني ڳاڙهي پچي تيار ٿي ويندي آهي، جنهن کي باغائي لوڻ هڻي مارڪيٽ ڏانهن وڪرو ڪندا آهن، ان کانپوءِ اسيل کجيءَ پچي ويندي آهي، ان وقت ۾ مختلف ضلعن کان مزدور ڪهي اچي باغائين وٽ مزدوري ڪندا آهن، کجين جي ميوي کي سهڙڻ لاءِ هڪ وڏي اس واري ميدان تي ڇڙيون وڇائي مٿان تڏا ۽توريون وڇائيندا آهن، جيئن مينهن وسي ته نقصان نه ٿئي، ان مرحلي کانپوءِ باغائي پنهنجي باغن جي ڪٽائي دوران کجيءَ جي ٻهارن يعني گوڇن مان تمام گهڻيون پڪل کارڪون (ڏنگ) الڳ چونڊڻ کان پوءِ رهيل کارڪن کي لوهه جي تئي ۾ وجهي باهه ٻاري پچائڻ کانپوءِ ٽوڪرن ۾ وجهي مزور پنهنجي ڪلهن تي کڻي تڏن ۽ تورين تي وڇائي هڪ ڏينهن کانپوءِ هٿن سان اٿلائيندا آهن، اهو سلسلو هفتو جاري رکڻ کانپوءِ ان مان سڪل ۽ داڳيل ڇونهارا الڳ ڪيا ويندا آهن، سڄا ڇونهارا ٻورين ۾ ڀري مارڪيٽ ۾ موڪليا ويندا آهن، سنڌ ۾ کارڪن جو ٻه وڏيون مارڪيٽون خيرپور ۽ سکر آهن، هنن مارڪيٽن ۾ ٻاهرين ملڪن جا واپاري اچي کارڪون خريد ڪن ٿا، جن ۾ انڊيا، افغانستان، آمريڪا، بنگلاديش، ايران، عراق ۽ ڪويت جا واپاري خريد ڪرڻ تي مجبور ٿين ٿا، کارڪن جي رقم 4 هزار کان شروع ٿي 8 هزار رپين تائين پهچندي آهي، خيرپور جون کارڪون سنڌ سميت بلوچستان، پنجاب ۽ خيبرپختونخوا جي مختلف علائقن ۾ تحفي طور موڪليون ويندون آهن ۽ کارڪون کائڻ سان خيرپور ضلعي جي ياد اچي ويندي آهي.
  

The thrills of traveling - AMBIA KHAN



Jan 27, 2015 at 8:33 PM

   The thrills of traveling
AMBIA KHAN    BS-III                -feature
The fact that television and tourism have made whole world accesible has created the illusion that we enjoy but still what we see, feel and learn personally from visiting places is far more different from the one we watch on television. Nostalgia about my first trip out of town two years ago during summer holidays almost makes me teary-eyed. the excitement started from the moment my friend offered me a trip to Punjab with her family. and it kept building up inside me every passing moment untill the time the journey actually took place . Of course it was not an easy job to agree my parents to let me go with my friend "that over protective nature of Pakistani parents". but at last after two much emotional drama they agreed on letting me go with some list of rules to follow in their absence. the infectious wave of excitement did not subside untill i stepped out of the house for the trip with some traditional drama of my mother crying and shouting "apna khayal rkhna"
   It took us one whole night and a whole day to reach Lahore in a car. Due to the weather of Lahore hot as hell we decided to move to Murree. The word Murree means "apex". it is also known as the "queen of mountains". The shinning pearl of Pakistan. as we entered Murree it felt like heaven . the wild rugged beauty of the area, the simple living of the people there and their unforgetable hospitality left impression on my mind. Mountains covered with lush green trees, cold atmosphere, fresh air, beautiful valleys and clouds hugging me with full happiness. the whole area look even more beautiful with the greenery around.
   Me and my friend escaped from her family and went to mall road, the famous market. the road full of life, hotels, restaurants, handicraft, shops and happy faces. we roamed all day buying "sasti chezain" . The next day we went all together to patriata, we enjoyed the chair lifts and witnessed lot of great scenaries of near and far hills we stayed their for almost 5 p.m and then a man whistled all the way checking if there was anyone left and took the last cable car. The next day we went to nathiagali. the splendid scenic views , snow capped peaks of kashimir and kohistan on one side and the pothwar plain on the other. the green slopes , unspoiled, beauty of mountains was breath taking. After nathiagali we went to ayubia . we stayed on the "bandar point" a spot of murree-nathiagali road. We had alot of fun with the monkeys roaming on the road. They were so friendly that one of the monkey came and snatched my food and slapped me.
  Although the purpose of travelling can be different for different people. While stateman visits other countries on a good mission, the businessmen for business the poet and writer may take a trip for a collection of facts and impressions for their writing and other may travel as tourists. Traveling is considered as a powerful tool for personal development. It builds confidence in you and teaches you to become responsible as you learn to take care of your belongings. If you are a frequent traveler , you will miss your home, family alot during the trip just like me . Even after having so many delicious dishes i missed home cooked food by my mother, staying in luxurious room of hotel i missed my messy room. But the wonderful joy associated with the trip somewhat reduced my sadness. roasts, naans, chapli, kabaabs and many other delicious dishes were good enough to satisfy my apitite. the most hilarious thing that happened to us was the rumor about the lion roaming around in the valleys and we were so terrified by the rumor that once me and my friend ran so fast after watching a donkey which we thought was a lion.
  After visiting such a pleasing , alluring and fascinating place it was time to say good-bye to Murree. on the way home all i was thinking about the homeworks, house hold chores and all the undone work. My experience during the trip was totally different from that i had had in the city where i lived. my personal observation about the people , place and their habits was much more than i could have learned from books. I feel fortunate to get an opportunity to travel such a ravishing place. Good or bad travelling experiences can be real eye-opener and provide opportunity to learn from them.

                                                                                                    


BULL RACE by Rehamt Tunio



BULL RACE  
Feature by Rehamt Tunio 
Feb 22, 2015 at 2:53 PM

                   When the one’s favourite bull wins the race , sounds like  “Aayo Aayo Badshah Aayo” “Ali Ali Hyder” Asan jo khati Aayo khair san Ho Jamalo” dancing, thunderous clapping, shouting, drums (Dhole) beat follow the clapping, roars and also chants set the mood of the all spectators in the crowed, and also attract the other passers-by to see the competition.  Everybody sit, stand enthusiastically awaiting the approaching thrill of the competition by saying the different Sindhi sayings, “Dagho Paer paeran Daghay jo mulh Hazar.”

If you think surfing, snowboarding and the oxen race (Spain’s oldest and traditional game, in which people run with holding a red cloth in their hands in front of the bulls.) are extreme sports, then you probably never seen what happens in Pakistan during traditional bovine races, it involves bulls, a board(wooden plank) and drift.

Tens of thousands of people gather whenever there is bull race held in Sindh. We see the competition of bull race in many parts of country, but there is different joy of race when it is in Sindh. It is very famous in our different districts, Specially in Larkana , Nawabshah and Sanghar, where these competition have been held annually.

Likewise Spain’s oxen race, it is also oldest and the traditional game of the Sindh province, but there is a difference between Spain and Sindh’s bull race. In Spain’s race, there are many bulls who run behind the people, and there is also big threat to people’s lives, many of them have lost their lives during the race. And in the Sindh’s bull race, there are two to four bull’s pair, wooden planks/ carts are tied to the every pair of the bulls, and the jockey (rider) stands on the plank/cart and then pushes the pair to run. In this, there is no any risk to lose the live.  
             
                 It’s there at the race trek that oxen / bullocks are carried to, the area (usually a large field) with great pomp and show. The crowed starts gathering along the boundary. When the race starts, the spectators start the roaring chants, shouting and the clapping, at that time the whole environment becomes as, as we have entered in the new world which is full of colours, happiness, enjoyment and the thrilling movements. Watching a bunch of oxen running alongside each other might not be your idea of a fun time, but add a man on ridding a board on a dirty track to guide the animals and things become pretty exciting. During the race the four people are very interesting to see, and are extremely bearer of importance, from them first is the jockey (rider) who stands on the cart / plank to run the bulls. 
Second is the starter who gives the official signal to start the race by saying ALLAH TOHAR. Third, those who hold the bulls at the starting point (also called them in Sindhi, MEHTARHOO/JHALRHOO.) and wait for the call (ALLAH TOHAR) which is given by the starter.), and last one who stands at the finishing point, who decides the winner’s positions. This man (umpire) is always elected by collective opinion of owners. In these races specially in the Sindh, the names of bulls are often named as Badshah, Raju, Kabootar, Shahrukh,Goli, Rocket,Mastano, Cheeto, Kalashankof,Gori etc.
The traditional competition, attracts landlord and farmers from all round the province where the race is held and they all bring their fastest and strongest bulls in hopes of gaining a reputation. In this race, there are two kinds of bulls, one namely as MUNNI means (owner’s) and second Suwalli (buyer’s). The real competition is always happens between the MUNNIS.In this, there are particular ways (in Sindhi called PATIYU), on which bulls run, and the race is called (GOE) or (MAIL).It is also consists of two, three or four pairs, but rarely on the special occasions (EID, FAIR) number of pairs increases to ten. In this race, there is one special person (rider) who is fixed to run the bulls. To run the bulls in the race is not in everybody’s control, but there are few people who have excellence on riding. And the owners also select on their choices these skilled jockeys (riders) for race, on those riders fees is also fixed, means owners hired them for competition.

By chance if you would go to see the race, you may hear the sounds during the race, people often say these words in Sindhi about their favorite bulls. (“Aa re rocket bs second kares” “aayo aayo kalashankof, duff karees , harhens burst”)  Badshah tay daydhi, Raju tay sawai. These are the movements that compelling to everybody to see.

Here on village field, not only is the owner’s pride at stake but also the entire village is eager to hear the news, “who won the race”. And if it’s your party that won, this is the time for you to rejoice, to celebrate and to boo you rivals. However, the urbanization especially of our rural districts has limited these activities to some more remote parts of country. 

Urbanization and over industrialization offered more lucrative ventures to people in rural societies. So many traditional sports including bull races has started vanishing from scene. To further discourage the people to indulge in these activities, such as gambling, which unfortunately in some areas, has become a regular feature, in this the defeated party has to surrender their pair of bullocks and money to the victor. It is discouraging enthusiasts to loose interest in this simple indigenous and thrill filled activity torturing the animals, that causes injuries through lashing and poking of sticks to make the animals run faster which sometimes cripples them and many even cause their death as well, and the animal rights activists who argued that such races are cruel sports that tormented the animals for human’s luscious enjoyment only.

                               However, with all good, bad and ugly aspects, bull race still goes on. People enjoy a lot and say that, “ it’s our spirit, it’s our traditional game, we love the bulls. So we will never want to vanish it, and  we will keep it continue till we are live.”

شڪار پور.... هڪ تاريخي شهر Shikarpur

by Atharulddin Abro 


Mar 6, 2015 at 9:25 PM
فيچر
شڪار پور.... هڪ تاريخي شهر
اطهر الدين ابڙو
2k13/MC/22
هونءُ ته سنڌ جا ڪافي شهر پنهنجي تاريخ رکن ٿا ساڳي ريت شڪارپور شهر به پنهنجي اندر هڪ تاريخ رکي ٿو.
شڪارپور شهر جي تاريخ اڄ کان چار سو سال پراڻي آهي. سنڌ جي اترين پاسي شڪارپور اڄ کان چار سو سال پهريان هڪ شڪار گاهه هئي جنهن هنڌ ماڻهو شڪار ڪرڻ ايندا هئا ۽ ان کان پوءِ آهستي آهستي ان جاءِ جو نالو شڪارپور پئجي ويو. پاڪستان ٺهڻ کان اڳ پهرين شڪارپور شهر کي پئرس سڏيو ويندو هو، شڪارپور سنڌ جو اهو واحد شهر هيو جنهن ۾ ٻاهرين ملڪن جا واپاري ايران، افغانستان ۽ ٻين ملڪن مان ماڻهو واپار ڪرڻ ايندا هئا ۽ شڪارپور شهر کي واپار جي لحاظ کان وڏي اهميت هئي. شڪارپور ضلعو چار تعلقن تي مشتمل آهي جنهن ۾ ڳڙهي ياسين، خانپور، لکي ۽ شڪارپور شهر شامل آهن.
شڪارپور ضلعو هڪ قديمي شهر ليکيو وڃي ٿو، شڪارپور شهر سنڌ کي ادب، ڪلا جا انيڪ موتي بخشيا آهن جن ۾ شيخ اياز، بيدل مسرور، انور افگار هڪڙو، اشفاق آذر ۽ ٻيا کوڙ دانشور، تاريخدان سنڌ کي سپرد ڪيا آهن.
شڪارپور ضلعي ۾ 1735 پرائمري اسڪول آهن، 268 مڊل اسڪول آهن، 93 هاءِ اسڪول آهن، 5 ڊگري ڪاليج، 5 ووڪيشنل سينٽر ۽ شاهه عبداللطيف يونيورسٽي ڪئمپس جيڪو 5 شعبن تي مشتمل آهي جنهن ۾ بي بي اي، ڪمپيوٽر سائنس، انفارميشن ٽيڪنالاجي، ڪامرس ۽ انگلش شامل آهن. ڪئمپس ۾ شڪارپور جا باشعور شهري تعليم حاصل ڪري رهيا آهن. شڪارپور ضلعي ۾ 16 اسپتالون آهن، جنهن ۾ گهڻي ڀاڱي انگريزن جي دور ۾ اڏيون ويون هيون جنهن ۾ آر بي يو ٽي راءُ بهادر اُڌن داس تلريجا جي نالي سان سول اسپتال آهي، ان کان علاوه هيرانند گنگا ڀائي پڻ شامل
آهن.
شڪارپور شهر ۾ به تاريخي شهرن جيان چوطرف مکيه در اڏيل آهن، پوري شهر جي اطراف 7 در ۽ هڪ دري اڏيل آهي، سندن نالا لکيدر، هاٿيدر، هزاريدر، واڳڻو در، سوي در، ڪرن در، خانپوري در جڏهن ته دري جو نالو صديق ماڙي آهي.
شڪار پور شهر جي سوغاتن ۾ اتان جي مختلف قسمن جا آچار ۽ ديوان جو قلفي فالودو مشهور آهن جڏهن ته ماڻهو پري پري کان ڪهي اچار، چٽڻيون وٺڻ ايندا آهن. شڪارپور شهر جي مشهور آچار سڄي سنڌ ۽ ڏوران ڏور پسند ڪئي وڃي ٿي، ان جي منفرد ذائقي ڪارڻي ماڻهن ۾ عام جام کاڌي وڃي ٿي.
شڪارپور ۾ ديوان جو قلفي فالودو جيڪو سوين سالن کان لکي در وٽ موجود آهي سو به ماڻهو، مسافر تمام گهڻو پسند ڪن ٿا.
شڪارپور ۾ ٽي بازاريون آهن جن ۾ ڌڪ بازار، چوڙي بازار ۽ بوٽ بازار جي نالي سان منسوب آهن. ڌڪ بازار انگريزن جي دور جي فن تعمير جو شاهڪار آهي، سڄي بازار تقريبن 6 ڪلوميٽرن تي مشتمل آهي جيڪا سڄي ڪاٺ جي دلفريب ڊزائين سان مٿان بند آهي.
شڪارپور ضلعو اٽڪل ٻه لک آبادي تي مشتمل آهن جنهن ۾ مختلف ٻولين جا ماڻهو جنهن ۾ سنڌي، سرائيڪي، بلوچي، براهوي، پنجابي وغيره شامل آهن.
شڪارپور شهر ۾ هندن جي به گهڻي ڀاڱي آبادي رهي ٿي، اڄ به هندن جا گهر پنهنجي مخصوص ڪاٺي نقش و نگار سان سنگاريل نظر اچن ٿا جيڪي اسان کي پراڻي دور ۾ ڌڪيو ڇڏين، انهن جي گهرن مٿان خوبصورت گيلريون ٺهيل آهن جنهن سان عمارت جي سونهن ۾ واڌارو ٿي پوي ٿو انهن عمارتن وسيلي ئي شهر به دلڪش ڏيک ڏئي ٿو. انهن عمارت جي سونهن ۽ صفتن ڪارڻي گهڻا سفير ۽ فن تعمير ۽ انٽيڪ ڪليڪشن جا شوق رکندڙ وڏي چاهه سان ڪاٺي جي ڪاريگري کي پيا پرکندا آهن.
شڪارپور جيڪو پنهنجي اوج کي هاڻي زوال ڏانهن جهڪندي مسلسل پنهنجي سڃاڻپ وڃائي رهيو آهي، شڪارپور شهر جي تاريخي طور وڏي اهميت آهي پر افسوس ته شهرين کي به اتان جي تاريخ جي وڌيڪ خبر ناهي، ضرورت ان ڳالهه جي آهي ته شڪارپور شهر جا رهواسي ۽ اختيار رکندڙ شڪارپور جي تاريخي اهميت موٽائي سنڌ جو پيرس بڻائن ۽ شهر جي تاريخي پسمنظر کي گهڻي ڀاڱي اجاگر ڪن.